Legénység
A következő cikk ror.hu-ról származik, hiszen remekül összefoglalja, és leírja, a legénység tulajdonságait, működését! Köszönjük szépen mindenki nevében! Ez egy átfogó cikk a skill-ek alapjaiból, használhatóságukról is többek közt!
Commander (parancsnok) - felderítés és +10% bónusz a legénység többi tagjának a fejlettségéhez
Gunner (tűzér) - célzási sebesség
Driver (söfőr) - gyorsulás, forgási / fordulási sebesség
Loader (töltő) - ágyú töltési sebessége
Radio Operator (rádiós) - rádió hatótávolsága
Azoknál a tankoknál, ahol egy, vagy több pozíció hiányzik, egy másik katona veszi át a feladatokat. Ahol pédául csak egy parancsnok és egy sofőr van, ott a sofőr vezet, minden mást a parancsnok csinál. Ez a sérüléseknél lesz majd érdekes.

Százalékban megadott érték. Minden katona 50%-on kezd, és a csatákban szerzett xp segítségével fejlődik. A legénység fejlettsége közvetlen hatással van a tank teljesítményére, mégpedig a tank adatlapján szereplő értékek feléért felelnek. Ha például a parancsnok csak 50%-os, és a tank adatlapján 500 méteres látótávolság szerepel, a játékban ez csupán 375 méter lesz.
Fontos! A tankok adatlapján megadott értékeket csak 100%-os legénységgel, extra modulok, és consumable-k felhasználásával lehet elérni! Tehát az ott látható számok az elméleti maximumot mutatják.
Gondolom ebből már mindenki látja, hogy mennyire fontos a legénység kiképzése. Ha nincs türelmed kivárni, amíg felfejlődnek, az akadémia segítségével 20.000 kreditért 75%-ra, 200 aranyért pedig azonnal 100%-ra is képezheted őket. Ha nincs elég pénzed az összes katona felhúzására, először mindig a parancsnokot képezd ki, mert 10% bónuszt ad minden katonának a saját fejlettségéből. Tehát 50%-on 5%-ot, 75%-on 7.5%-ot, 100%-on pedig 10%-ot. Utána azokat a katonákat képezd, akik a legnagyobb befolyással vannak az adott tank típusra.
Tapasztalatom szerint az alábbi sorrend javasolt:
Light: Rádiós => Söfőr => Parancsnok
Medium: Parancsnok => Sofőr => Rádiós => Tüzér => Töltő
Heavy: Parancsnok => Töltő => Tüzér => Sofőr => Rádiós
TD: Parancsnok => Tüzér => Töltő => Rádiós => Sofőr
SPG: Töltő => Tüzér => Parancsnok => Söfőr
Képzettség növelése felszereléssel és consumable-el:
Ventilátor: +5% minden katonának
Csokiropikóla (prémium kaja): +10% minden katonának
Mivel a fenti bónuszok a parancsnokra is vonatkoznak a bónusz a csapat többi tagjára a megadottnál nagyobb. Az elérhető számok így a parancsnok esetén 115%, a többi katona esetén 128%
Büntetések, ha meccs közben meghal a katona
Commander (parancsnok) - felderítés romlik, +10% bónusz elveszik
Gunner (tűzszerész) - célzási sebesség lecsökken, szórás megnő, ha célzás közben hal meg, újrakezdődik a célzás
Driver (söfőr) - gyorsulás, forgási / fordulási sebesség, végsebesség lecsökken
Loader (töltő) - ágyútöltés sebessége lecsökken, ha töltés közben hal meg, újrakezdődik a töltés
Radio Operator (rádiós) - rádió hatótávolsága felére csökken
Ha egy katona több feladatot lát el, és meghal, a büntetés az összes általa ellátott feladatra érvényes lesz. Például ha nincs loader csak gunner, és ő meghal, akkor a loaderre vonatkozó büntetés is érvényesül.
Ha egy feladatot két ember is ellát, páldául 2 loader van a tankban, akkor az átlaguk szerint teljesítenek. Ha például az egyik loader 100%-os, a másik 50%-os, akkor 75%-al kell számolni a loadert. Az egyikük halála esetén az ő teljesítményét 0%-al kell beleszámolni az átlagba.

Ha egy katonád eléri a 100%-os fejlettséget, felvehetsz neki egy másodlagos képességet. A másodlagos képességek 1-1 speciális képességet adnak a tankodhoz. Jelenleg 3 ilyen képesség választható:
Repair (javítás) - gyorsabban javulnak meg a kilőtt moduljaid
Camouflage (álcázás) - nehezebben vesz észre az ellenség (20% camo bónusz, ha a skill eléri a 100%-ot)
Fire fighting (tűzoltás) - gyorsabban oltod a tüzet
Fontos, hogy a tankod az egyes katonák képzettségi szintjének az átlagát kapják meg bónuszba! Ha például egy 4 fős legénység 2 tagjának 100%-os a repair skillje, 2-nek pedig 50%-os, akkor 75%-os lesz a repair bónusz. Ha egy katonának egyáltalán nincs felvéve a képesség, az 0%-al adódik hozzá az átlaghoz! Így például a 4 fős legénység estén ha 2-nek 100%, a másik kettőnek viszont nincs felvéve a repair skill, akkor a bónusz (100 + 100 + 0 + 0) / 4 = 50% lesz. Emiatt érdemesebb minden katonának egyszerre ugyanazt a másodlagos képességet felvenni. Jól gondold meg, hogy mit választasz, mert a választásod nem vonható vissza.
A tűzoltás nem túl hasznos, mivel consumable-el eloltható, és 2x egy meccs alatt ritkán gyullad fel egy tank. Ha mégis, az már régen rossz. Ugyanakkor mindenképpen érdemes kihúzni, mert ha eléri a 100%-ot, akkor betehetsz a tűzoltókészülék helyett egy hasznosabb consumable-t.
A camo képesség minden tanknak nagyon fontos, CW-n pedig létszükséglet. SPG-n ha eléri a 100%-ot, akár el is hagyhatod az álcaháló modult, és rakhatsz fel helyette valami hasznosabbat.
A katonák a csatában szerzett XP-ből fejlődnek. A csatában szerzett mennyiségű xp-t szétosztja a rendszer a legénység tagjai között arányosan. Ha egy katona meghalt a bevetés során, csak a felét kapja meg az xp rá eső részének. Mivel nem egyforma gyakorisággal sérülnek meg a katonák, ezért előfordulhat, hogy egy idő után eltérő százalékot érnek el.
A fejlődés az Elite státuszú tankoknál felgyorsítható a legénység fölött található "Rapid Training" bekapcsolásával. Az opció engedélyezése a tanknak szerzett xp-t átirányítja a legénységre. Az xp-t mindig a legalacsonyabb képzettségű katona kapja mindaddig, amíg ki nem egyenlítödik a szint. Utána egyenlő arányban osztja szét a rendszer a legénység tagjai között.
Ha egy képességed fejlettsége eléri a 100%-ot, választhatsz még egy képességet, összesen hármat. Ha a 100% elérése után nem választasz újabb képességet, az xp akkor is tovább gyűlik, és amint kiválasztod az új képességet, az azonnal felhasználja a félretett xp-t. Tehát nem muszáj azonnal döntened, nyugodtan tapasztald ki, hogy mire van szükséged, és csak utána válassz.
Ha áthelyezed a katonádat egy új tankba, akkor viszi magával az xp-jét, és a másodlagos képességeit is. Amíg a katonád el nem éri újra a 100%-os fejlettséget, az összes xp a fejlődésre fog menni, a másodlagos képességed pedig az elért szinten marad.

Elsődleges Fejlettség: A következő százalék szorozva 50-el
Másodlagos képesség 1: A következő százalék szorozva 100-al
Másodlagos képesség 2: A következő százalék szorozva 200-al
Másodlagos képesség 3: A következő százalék szorozva 400-al
Számítás: Ha például a fejlettségedet húzod 60%-ról 61%-ra, akkor 61 x 50 = 3050 xp kell hozzá. Egy 6 fős legénységgel rendelkező tank esetén ez azt jelenti, hogy minimum 6 x 3050 = 18300 xp-t kell szerezned a tankoddal ehhez az egy százaléknyi fejlődéshez.
Ahogy a fentiekből is látható, egy katona teljes kiképzéséhez rengeteg tapasztalati pont kell. Szerencsére egy-egy tank eladásakor a legénységet beküldheted a barakkba, majd onnan áthelyezheted a katonákat egy másik tankba. Az áthelyezéskor az alábbi büntetést kapod:
Azonos tank típus esetén 25% levonás az elsődleges képzettségből
Eltérő tank típus esetén 50% levonás
Az áthelyezés a másodlagos képzettségeket nem érinti!
Ez azt jelenti, ha például eltérő típusú tankba teszel egy 100%-os katonát, akkor az 50%-on fog teljesíteni, egy 80%-os pedig 40%-on. A veszteség a katona újraképzésével csökkenthető, úgyhogy áthelyezés után irány az iskolapad! Az átképzés után az alábbi értékeket kapod:
Rapid átképzés (ingyenes): azonos típusú jármű esetén az eredeti szint 80%-a marad meg, eltérő típus esetén 60%-a
Regimental suli (20.000 kredit): azonos típusú járműnél az eredeti xp 90%-a megmarad, ha eltérőbe teszed, akkor 80%-a
Akadémia (200 gold): minden visszaáll a régi kerékvágásba
Számítás: Ha például 95%-os volt a katonád, akkor T44 tankból T54 tankba átültetve, majd Regimental suliban átképezve 95% x 90% = 85.5% lesz a szintje.

Plusz skillek kifejlesztésének nagyon magas "ára" van, így jól meg kell gondolni hány darabbal tervezünk és melyek ezek. Ebből látszik, hogy mikor az ember összeszámolja hány féle skill lenne hasznos, az még csak a kezdeti lépés el is kell érni azokat.
Tanácsok általánosságban a skillek-re, skillfejlesztésre
Perk-ek az elsők - mivel csak max.-osan fejtik ki hatásuk nem érdemes 3., 4. re nekiállni
Inkább mindig egy kis előny mint néha nagy - inkább válasszuk az olyan skilleket amik az egész csata alatt adnak egy kis előnyt, mint azokat amiknek csak fényévente egyszer látjuk hasznát
Учиться, учиться и учиться (tanulni, tanulni, tanulni) - mikor elérsz egy ág kezdő tankjához, vagy belekezdesz egy új ágba, már érdemes tájékozódni, hogy mit is tud az adott ág toptier tankja. Milliónyi videó, beszámoló(angol és magyar nyelvű egyaránt) áll rendelkezésedre, ami pedig ezek után is fehér folt marad megkérdezheted a fórumon, vagy teamspeak-en. A régi bétás játékosok már szinte minden tankot kipróbáltak, jómagam is minden top tankkal mentem már (az arti nem tank :P ) ezen információk alapján, már akkor helyesen kell kiválasztani az első plusz skill-t vagy perk-et.
A - "Megvan a toptier és van vele húsz csatám. Én vagyok a császár!"- hozzáállás hatalmas baromság! Ha mentél húsz vagy akár száz csatát mondjuk a T30-al elmondanám, hogy a tank használati-tudásának csak a felszínét kapirgálod. Ami viszont most fontos az a rajta lévő skill-ek mennyisége. Két plusz skill 100%os megléte nélkül a tankod stock! Ebben a játékban nem a jobb reflexek döntik el a csatát, hanem az apró előnyök és a tudásbeli különbségek.

Brothers-in-arms (Elit alakulat)(minden embernél jelenléte bónuszt ad a többi skillre)
Jól meg kell gondolni a használatát, mivel ha felpakolod minden emberre buksz vele legénység száma mennyiségű előnyt. Tehát ahhoz, hogy azt mondhasd megérte fel tenni, ennek több hasznot kell hajtania, mint amennyi előnytől megfoszt. Olyannak érheti meg, aki már a 4. skillt fejleszti. Vagy speciális játműveknél (arti, scout) ahol nem sok igazi hasznot hozó skill van, de azok nagyon nagy tápok.
Parancsnok
Jack-of-all-trades (Ezermester)(a parancsnok helyettesíteni tudja a sérült személyzetet)
Egyik példa a nem mindig előnyt nyújtó skillek-re, mégis ha a tankod hajlamos a legénység elvesztésére, akkor lehet értéke. Ahol nincs az a scout, arti és szerintem generálban a franciáknál sem igazán van jelentősége, mert az igazán emberölő az az arti és ha egy franciát meglő az arti akkor úgysincs már sok hátra, így nem sokáig használhatja a skill-t.
Mentor(gyorsabb fejlődés a legénység többi tagjának)
Ez egy fejlesztő skill, számok nélkül nehéz megmondani, hogy megéri-e az árát, ha igen, akkor is csak időlegesen, amíg felfejleszted az ágat, csakis első skillként és amint végeztél a tankkal való masszív játékkal le kell cserélni egy csata skillre.
Recon (Felderítő)(látótáv növelő, mint a coated optic)
Jó lenne itt is értékeket tudni, de ami biztos, hogy scoutra, tdre szinte kötelező heavyn médiumon hasznos lehet, de nem létfontosságú artinál pedig felesleges.
Sixth sense (Hatodik érzék)(látod, hogy látnak)
Szinte minden járműre alapfelszereltség. Még, ha lesz is késleltetés benne és mivel csak 100%-on hatásos előre kell tenni első, második plusz skillnek.
Eagle eye(Sas szem)(mutatja a másik tank modulsérüléseit)
Hasznos, ha van néhány embernek egy csapatban (leginkább 1-2 artinak), akik folyamatosan infózzák mit kell lőni az adott tankon, de messze nem alapfelszereltség.
Sofőr
Clutch braking (Kuplung égető)(növeli a tank forgási sebességét)
TD és scout és arti alapfelszereltsége. Hasznos a médiumoknál. Lomhább heavynél a comfort érzetet növeli és minimálisan a használhatóságot (IS7 talán kivétel, ahol nagyon is hasznos lehet).
Off Road driving (Off road vezetés)(gyorsabb mozgás terepen és jobb gyorsulás)
Scout, médium alapfelszereltsége. Heavynél csak komfort. Artinál felesleges.
Smooth ride (Sima futás)(mozgás közbeni célzás rásegítő, kivéve forgáskor)
Médiumra alapfelszereltség. Heavyre erősen ajánlott, főleg rushoknál jön jól ahol nem állsz meg lőni. Artira felesleges a forgás kitétel miatt.
Controlled impact (Irányított ütközés)(hatékonyabb rammolás)
Ezzel a skillel, csak eggyel több skillünk lett, használhatatlan, senkinek sem ajánlom feltenni, maximum kis szintű fun tankra.
Preventative Maintenance (Megelőző karbantartás)(csökken a tűz esélye, ha 100%-on van)
"Tüzes" jószágoknál jól jöhet. Az oroszokra főleg, ahol ezzel meg egy-két emberen tűzoltó skillel kiválthatod a tűzoltó készüléket és használhatsz helyette motor kipörgetőt. Scout-ra, arti-ra felesleges, ha ég, akkor már rég rossz. Médiumra sem túl hasznos, vannak rá jobb skillek is a kategóriában.
Lövész
Armorer (Fegyverkovács)(növeli a gun javítás hatékonyságát)
Heavy-re, TD-re és médiumra esetleg rámehet, de nem fontos, talán a Maus T95 és E100 amin hasznos, bár oda sem fontos. Arti, scout, esetén értelmetlen.
Deadeye (Mesterlövész)(kritikus sebzés esély növelő HE-vel nem működik)
Médiumokra alapfelszereltség, ott fontos (szinte létkérdés), a lánc, a torony, motor összezúzása. Kisebb kaliberű heavyknél és TD-knél is van értelme(IS7, Maus, JT) a ~150mm-es lövegekkel viszont csak korlátozottan hasznos. Artira felesleges, hisz túlnyomó többségében HE-vel lősz.
Snap shoot (Biztos kéz)(torony forgatás közbeni pontosság növelő)
Médiumra fontos (olyan lightra is amivel ölni akarunk (AMX 13 90)). Heavyre előnyös, de nem létszükséglet, inkább csak az IS7-en van nagy szerepe. Értelemszerűen TD és arti esetén pedig értelmetlen.
Designated targer (Célkijelölő)(tovább látható marad a spotolt jármű)
Scoutra kötelező! Médiumra erősen ajánlott. Heavyn nem túl fontos. TD-n és artin felesleges.
Töltő
Safe stowage (Biztonságos elhelyezés)ammo rack (csökkenti a lőszerrekesz károsodás esélyét)
Értelemszerűen, az ammo rack problémás járművekbe való, főleg az IS7 és T54 hajlamos rá. Ez is tipikus példa a speciális helyzetekben nagy előnyt jelent skillekre, mert nem minden körben lőnek ammo racket és csak akkor hatásos ha azt lőnének és olyankor sem mindig.
Intuition (Intúció)(lőszer váltás esetén van rá esélyed, hogy azonnal bekerül az új lőszer a csőbe)
Minimális létjogosultsága van arti-n azoknál akik mindkét típust használják az arti-ban. Minden másra haszontalan.
Adrenalin rush (Adrenalin roham)(alacsony HP-n csökken a töltési idő)
Kérdéses, hogy mi számít alacsony HP-nak, de tippre 10, 15 esetleg 20%, így nem sokszor tudja az ember kihasználni a skill előnyeit, főleg CW-n ahol hamar levadásszák az alacsony életűeket, ha bármire is megéri, az csakis a heavy lehet (vagy az arti, ha igazi trollok vagyunk és a csata elején elfogyasztjuk a HP-juk).
Rádiókezelő
Signal boosting (Műszerész)(rádió hatótáv növelő)
Egy szóban: USELESS. Bővebben: semmilyen tankon nem ajánlom a használatát.
Situational Awareness (Helyzetfelismerés)(látótávolságot növeli)
Scoutra, médiumra alapfelszereltség. TD-re és heavyre jól jön. Artira felesleges.
Relaying (Jelerősség)(többiek rádióját erősíti, mint egy átjátszó állomás)
Egy szóban: USELESS. Bővebben: semmilyen tankon nem ajánlom a használatát.
Call for vengeance (Bosszúálló)(a tank megsemmisülése után is tovább folytatja munkáját a rádiós)
Mivel a spotolás idejét nem növeli így majdhogynem használhatatlan, mert amiket kispotoltál azok 6mp-ig lesznek láthatók, így is úgy is. A többi közelben lévő tank úgyis a láthatósági idő alatt továbbítja a koordinátákat.
Forrás : ror.hu